سأظل أحلم بهذا الوطن الجميل. فيه رجال أنيقون ظرفاء ونساء رقيقات يتحدثن كالأطفال وصغار يحلمون كما يلعبون







سكر الأرض

Sunday, May 06, 2007

( في القبر (جـ 2

بعد الإنفجار… الكل إحتاس واحتار
إتْنَطَرِتْ الأشلاء وإتْلَخْبَطِتْ الأجزاء
ما حدش عرف مين الطاغية ومين الضحية
ما هو ده حال الدنيا
وفي النهاية.. لموا البقايا
وحطوني في تابوت أنا والطاغوت
وهو يصرخ وينادي.. أنا مَلِكْ الوادي
وأنا خايف منهار.. من رب العرش الجبار
لكن لسه إيدي دايسه عالزرار
وقفلوا علينا القبر أنا وصاحب القصر
صرخت روحه : إزاي تدفنوا الأمير مع الحقير
قلتله : لسه جواك كبر وإنت طولك شبر
وفضل يخانقني ويشتمني ويلّعني
وأنا ألعن عملتي وأقول يا دهوتي
فِضِلّت طول عمري لكرهه أسير
ودِلوقتي يجمعني معاه نفس المصير
كنت أمني نفسي المنون بالرقود في سكون
ودِلوقتي هافضَّل ليوم الدين
أفكر وأخطط إزاي أخلَصْ تاني من هذا اللعين
---------------------------------