سأظل أحلم بهذا الوطن الجميل. فيه رجال أنيقون ظرفاء ونساء رقيقات يتحدثن كالأطفال وصغار يحلمون كما يلعبون







سكر الأرض

Wednesday, May 09, 2007

( منكر ونكير (جـ 3


وبعد ما تعبنا.. أخدنا من الخناق هدنة
أخيرا إتفقنا
ولما سكتنا شويتين.. فجأة إنفتح بابين
واحد شمال وتاني يمين
ودخل علينا إتنين
واحد يخضور زي الأمور
والتاني وسيم لكن في هيبته عظيم
راحوا للي كان زعيم.. وقالوله وقعت يا لئيم
سألوه سؤال عسير.. وهو في عرق غزير
وهو يقول يا منكر بيه يا أستاذ نكير
أنا عندي فلوس كتير.. أنا أشتري أي ضمير
هاخلي كل واحد فيكو يعيش أمير
وأنا أضحك عالمغرور.. بقي زي الفار المذعور
وبعد الحساب.. قالوله شوف يا هباب
إنت ماتستاهلش نفتحلك من الجنة باب
لازم تدوق ألوان العذاب
إنت ظلمت ناس ياما.. وعذبت كتير غلابة
كنت فاكر إنك خالد ليوم القيامة
ده كان مكانك في النعيم.. لكن ده مأواك في الجحيم
وأنا خفت وإنهارت.. ونسيت كل اللي حفظت
وقلت لنفسي آه يا غندور.. جه عليك الدور
لكن لاقيتهم ماشيين !!!! ناديتهم علي فين رايحين !؟
إنتوا ليه ناسيني؟ أنا مين هيحاسبني؟
بصولي في إستغراب... ودوروا في الكشوفات
وقالوا إنت إسمك مش في الأموات
تقدر تمشي.. لسه مهمتك مخلصتشي
!!!!....إيه..!! أمشي...!!! مخلصتشي
طب إزاي؟ دا كلام جنان
..يا جماعة.. يا ناس.. قصدي يا ملايكة
!وإختفوا وسابوني في حيرتي حيران
-------------------------------